Ervaring die telt, de kracht van pensionado’s in je bedrijf
Tijdens ons event ‘recruitment in een krappe arbeidsmarkt’ gaf Arjan Elbers deze tip al cadeau: overweeg de inzet van pensionado’s in je bedrijf.
En waarom ook niet? De pensionado van nu is zeker niet de pensionado van pakweg 20 jaar geleden. Velen staan nog volop in het leven, zijn vitaal, willen graag nog enkele dagen werken én brengen een schat aan kennis en ervaring mee.
Jos van de Looij was 14 september 2023 aanwezig bij ons event ‘generatiewijsheid’ en had als terecht kritiekpunt dat aan dit voordeel voorbij werd gegaan. Goede reden voor Dorethé van Eijk van BOOST om met Jos het gesprek aan te gaan.
Jos werkt momenteel een aantal dagen per week bij Auto Mertens. Dit bedrijf heeft een pool pensionado’s aan het werk voor diverse werkzaamheden. Van het vervoeren van bedrijfswagens tot diverse onderhoudsklussen. Via een slimme digitale tool meldt Auto Mertens de werkzaamheden die gepland staan, waarop de pensionado’s zich dan in kunnen schrijven.
Jos, inmiddels 71 jaar oud, heeft bedrijfskunde gestudeerd en verschillende bedrijven gehad. Na de verkoop van zijn laatste bedrijf peinsde hij er niet over om stil te gaan zitten. Jos bleef aan het werk, ook toen hij de 67 passeerde. Via een uitzendbureau gespecialiseerd in de inzet van pensionado’s kwam Jos op het spoor van Auto Mertens voor de baan van chauffeur.
Jos nam contact op met Auto Mertens en de Marchel Mertens, de directeur had direct al in de gaten dat Jos meer kwaliteiten met zich mee bracht. Chauffeuren is het dus niet geworden. Jos is nu zo’n drie dagen per week aan de slag voor Auto Mertens en houdt zich onder andere bezig met de werving van personeel, inkoop, magazijn en beheer van energiecontracten.
Met zijn bedrijfskundige achtergrond en jarenlange ervaring met diverse eigen bedrijven en inzet van personeel is Jos een waardevolle kracht voor Auto Mertens. Hierbij twee mooie voorbeelden om dit te illustreren.
Toen Dorethé bij Auto Mertens binnen stapte voor het gesprek met Jos viel haar op dat er een behoorlijk aantal jonge medewerkers actief aan de slag waren in de werkplaats. Jos vertelt daarop dat hij veel energie stopt in de relatie met de scholen die leerlingen opleiden voor autotechniek. Verder streeft Jos ernaar dat stagiaires en BBL’ers bij Auto Mertens niet alleen op routineklusjes zoals het vervangen van remschoentjes ingezet worden. Onder begeleiding van een ervaren medewerker worden deze jonge medewerkers ingezet op gevarieerde taken en versterken op die manier hun vakbekwaamheid. Zo wordt aan lerende jongeren een aantrekkelijke praktijkplek geboden.
Toen Auto Mertens een schoonmaker zocht was het plan om hiervoor een personeelsadvertentie te plaatsen. Jos raadde dit af, hij adviseerde om een kleine advertentie het zogenaamde ‘zoekertje’ te plaatsen. Reden hiervoor; de doelgroep voor deze baan leest doorgaans grote advertenties niet. En Jos had gelijk; na plaatsing van het zoekertje meldden zich maar liefst drie kandidaten voor deze baan
En kruipt Jos in zijn vrije tijd nu achter de geraniums? Nah.. niet echt. Ook in zijn vrije tijd is Jos een bezige man. Wekelijks is hij actief in het seniorenvoetbal. En nee, dat is geen ‘walking voetbal’ er wordt gewoon gerend en de ballen mogen hoog de lucht in. Daarnaast zet Jos zich in als penningmeester bij ‘Veldhoven Samen Verkeersveilig’.
Alle reden dus om bij de werving van nieuwe medewerkers ook in te zetten op de kennis, kunde en levenslange ervaring van pensionado’s. Ook zijn er financiële voordelen, zo draag je bijvoorbeeld als werkgever geen premies af voor de sociale verzekeringswetten. Lees meer over voordelen en voorwaarden op deze site van de Rijksoverheid.
Wil je nog meer tips over anders werven in deze uitdagende tijd? Vraag onze gratis whitepaper aan. Deze geeft je praktische inzichten en strategieën om op een effectieve en succesvolle manier personeel te werven.