Versterk jouw team met onze bewezen succes-scenario’s voor vaak voorkomende problemen.

Personeelsverloop is hoog: Scenario 1

Situatieschets

De 46-jarige directeur van een meubelmakerij gespecialiseerd in keukens meldt zich bij BOOST.

 

Hij heeft 12 medewerkers en het loopt niet helemaal lekker met zijn personeel. Het personeelsverloop is hoog. En in de werkplaats en op kantoor merkt hij regelmatig algemene ontevredenheid op.

 

Maar als hij er dan ‘op de man af’ naar vraagt? Krekels en tjirp geluiden: iedereen houdt zijn mond dicht. Hij weet dat er iets moet veranderen in zijn zaak, want het gaat ten koste van de productiviteit en de sfeer.

 

Maar waar te beginnen en hoe?

Inzet BOOST

Na een uitgebreide intake in de meubelzaak van de 46-jarige directeur, gaan de adviseurs van BOOST aan de slag: ze spreken iedere medewerker én de directeur 2 keer.

 

In het eerste gesprek inventariseren ze de individuele ambities, kwaliteiten, valkuilen maar ook de verbeterpunten die zij zien voor het bedrijf. Daarnaast gebruiken ze een methode waarmee inzicht gekregen wordt in de persoonlijkheidstypes van de werknemers en de directeur.

 

In het tweede gesprek komen ze hier met elkaar uitgebreid op terug.

Resultaat

Dankzij deze methode begrijpt de directeur beter hoe zijn werknemers communiceren, samenwerken en conflicten oplossen.

 

Door de sterke en zwakke punten van individuen te begrijpen, kan de ondernemer gerichter werken aan het creëren van een werkomgeving die de talenten van zijn medewerkers optimaal benut en het personeelsverloop vermindert.

 

 

 

 

 

Herkenbaar?

Neem contact met ons op!

Twee teams werken slecht samen: Scenario 2

Situatieschets

12 jaar geleden begon zij haar bedrijf als hovenier. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een creatief bureau in tuinontwerp en -aanleg. Het bedrijf telt 17 toegewijde medewerkers die verdeeld zijn in twee teams.

 

De communicatie tussen deze twee teams verloopt stroef. 

De ondernemer wil dat dit verbetert en dat haar team meer eigen initiatief neemt. Ze hoopt dat zij zich daarmee nóg meer kan focussen op wat ze leuk vindt om te doen: ontwerpen. Nu is ze nog teveelbezig met brandjes blussen en dagelijkse rompslomp.

 

Met deze vraag klopt zij aan bij BOOST.

Inzet BOOST

Na een gedegen intake duikt BOOST in deze uitdaging.

 

Ze voeren individuele gesprekken met elk van de 17 medewerkers, vergelijkbaar met het scenario van de meubelmakerij, om hun ambities, kwaliteiten en struikelblokken te verkennen.

 

Daarnaast biedt BOOST 3 keer een teamsessie aan, waarbij ze een gestructureerde en effectieve methode inzetten om
de teams te begeleiden naar betere communicatie en samenwerking.

Resultaat

Door de trainingen wordt (nog) duidelijker waar de krachten/kansen en waar de risico’s liggen voor dit bedrijf.

 

Ook ontstaat er meer begrip onderling, wat bevorderlijk is voor de samenwerking.

 

Bovendien krijgt de ondernemer inzicht in hoe zij initiatief kan stimuleren bij haarmedewerkers. Ze heeft geleerd waarom dit bij de ene persoon makkelijker lijkt te gaan dan bij de ander.

 

 

 

Herkenbaar?

Neem contact met ons op!

Verschillende persoonlijkheden in het MT: Scenario 3

Situatieschets

Een middelgroot autobedrijf met 3 vestigingen klopt aan bij BOOST. Het bedrijf richt zich op autoschade, verkoop en reparatie.

 

Het management (drie personen) bestaat uit nogal uiteenlopende persoonlijkheden. Deze diversiteit zorgt voor meningsverschillen en belemmert de besluitvorming, wat het hele bedrijf beïnvloedt.

 

De effecten van deze interne wrijving zijn voelbaar op de werkvloer. Dit heeft invloed op de productiviteit en efficiëntie.

Inzet BOOST

BOOST duikt in deze situatie door middel van een gerichte training voor het directieteam.

 

Deze training focust zich op het verkrijgen van dieper inzicht in elkaars kwaliteiten, valkuilen en persoonlijkheidstypes. De adviseurs van BOOST bereiden zich grondig voor en maken een programma op maat.

 

De training legt nadruk op verbeterde communicatie en effectievere samenwerking binnen het management. BOOST gebruikt gespecialiseerde tools en oefeningen om de verschillen tussen de leden van het directieteam te benadrukken en hen in staat te stellen om constructiever en doelgerichter te beslissen.

 

Resultaat

Er ontstaat meer inzicht in en begrip voor elkaar, wat de samenwerking zienderogen positief beïnvloedt.

 

Daar waar ‘vroeger’ besluiten in de lucht bleven hangen, wordt na de training doorgepakt
en er worden concrete stappen gezet naar een efficiëntere bedrijfsvoering.

 

De diverse directieleden weten wat hun eigen manco’s zijn en zoeken elkaar nu bewust op voor ondersteuning en versterking (in plaats van in in de verdediging te schieten).

 

 

Herkenbaar?

Neem contact met ons op!